> >
| 0 | A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W X | Y | Z |||


| 0 | A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W X | Y | Z |||
Adobe Photoshop
Photoshop je bitmapový grafický editor pro tvorbu a úpravy bitmapové grafiky (např. fotografií) vytvořený firmou Adobe Systems. Adobe Photoshop je pro úpravu obrázků a fotografií jeden z nejznámějších programů a de facto profesionální standard. V anglickém jazyce se stále běžněji vyskytuje slovo photoshop a photoshopping ve významu digitálně upravovat (zejména retušovat) obrázky a fotografie v digitální formě (ať už v Adobe Photoshop nebo jiném programu).
animace
Animace vzniká poskládáním obrázků za sebou, které se průběžně mění v čase a způsobují dojem pohybu. Přitom se u každého obrazu animace mění jen malý detail. Používá se při tvorbě animovaných gifů .
1.

2.

3.

4.

5.


Formát gif dovoluje poskládat v sobě několik obrázků a sestavit z nich animaci. Musíte na to mít nějaký speciální program, většinou se to jmenuje "GIFAnimator". V grafickém editoru si připravíte obrázky, které v animátoru poskládáte, nastavíte časování a uložíte do formátu gif. Animované gify se ve stránkách používají úplně stejně jako normální gify, což je fantastická výhoda.
Anim Shop
Výkonný a vysoce kvalitní nástroj na vytváření efektů a optimalizaci grafiky pro návrháře webových stránek.

Pomocí programu lze jednoduše vytvářet tlačítka, reklamní proužky a další zajímavé animace, které často vidíte na internetových stránkách. Můžete použít některé z integrovaných funkcí, jako jsou třeba přechody a různé další efekty. Jedná se tedy o konkurenci k programu Image Ready od Adobe.
AVI
Audio Video Interleave, známější pod zkratkou AVI, je formát multimediálního souboru. Soubory typu AVI mohou obsahovat zvukovou i video stopu, což umožňuje synchronní přehrávání videa a zvuku. Je považován za zastaralý formát, má značné nedostatky, které zvětšují velikost souboru víc, než je nezbytné. Navzdory těmto problémům zůstává AVI populární mezi komunitou sdílející videa díky vysoké kompatibilitě s existujícími programy.
|0 | A | B | C D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W X | Y | Z |||
Barevná hloubka
je termín používaný v počítačové grafice, který popisuje počet bitů použitých k popisu určité barvy nebo pixelu v bitmapovém obrázku nebo rámečku videa. Toto pojetí je také známé jako počet bitů na pixel, zejména je-li uvedeno spolu s počtem použitých pixelů. Větší barevná hloubka zvětšuje škálu různých barev a přirozeně také paměťovou náročnost obrázku či videa.
  • 1bitová barva (21 = 2 barvy) také označováno jako Mono Color (nejpoužívanější je, že bit 0 = černá = a bit 1 = bílá )
  • 4bitová barva (24 = 16 barev)
  • 8bitová barva (28 = 256 barev)
  • 16bitová barva (216 = 65 536 barev) také označováno jako High Color
  • 24bitová barva (224 = 16 777 216 barev) také označováno jako True Color
  • 32bitová barva (232 = 4 294 967 296 barev) také označováno jako Super True Color (někdy také jako True Color)
  • 48bitová barva (248 = 281 474 976 710 656 = 281,5 biliónů barev) také označováno jako Deep Color

                16b                                 8b                                       4b                                      1b
Barevný přechod
plynulý přechod z jedné barvy do druhé. Gradient (gradient).
Beziérova křivka
nesprávným pravopisem Beziérova křivka, pojmenovaná po francouzském inženýru Pierru Bézierovi, je jednou z mnoha parametrických křivek. Umožňuje interaktivní vytváření a modifikaci jejího tvaru.  Jak napovídá název, jedná se o zobecnění Bézierových křivek. Pokud chce uživatel změnit tvar Bézierovy křivky, tak musí vybrat příslušný řídící bod a změnit jeho polohu. To nemusí být vždy jednoduché a vyžadujete jistou zkušenost.
BMP
BMP (Windows Bitmap) je počítačový formát pro ukládaní rastrové grafiky.Známe jej z programu Malování.

Obrázky BMP jsou ukládány po jednotlivých pixelech, podle toho, kolik bitů je použito pro každý pixelu je možno rozlišit různé množství barev (tzv. barevná hloubka): 2 barvy (1 bit na pixel), 16 (4 bity), 256 (8 bitů), 65 536 (16 bitů), nebo 16,7 miliónů barev (24 bitů). Osmibitové obrázky mohou místo barev používat šedou škálu (256 odstínů šedi).

Soubory ve formátu BMP většinou nepoužívají žádnou kompresi. Z tohoto důvodu jsou obvykle BMP soubory mnohem větší než obrázky stejného rozměru uložené ve formátech, které kompresi používají. V praxi se pro ukládání obrázků vyžadujících zachování všech informací používají spíše novější formáty JPG, PNG, GIF.

Velikost nekomprimovaného obrázku v bajtech lze přibližně vypočítat podle vzorce:

(šířka v pixelech) * (výška v pixelech) * (bitů na pixel / 8)

|0 | A | B | C D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W X | Y | Z |||
Chytrý fotoaparát
digitální fotoaparát, je fotoaparát s operačním systémem, kde se dají nahrát aplikace, fotoaparát s WIFI, internetovým prohlížečem, napojení na sociální sítě, možnost upravovat fotografie v různých aplikacích, GPS,..
Chytrý telefon
(smart phone čti sma:rt foun v českém překladu chytrý telefon) je mobilní telefon, který využívá pokročilý operační systém s grafickým rozhraním a umožňuje práci v aplikacích, které umožní instalaci nebo úpravy programů. Takovými operačními systémy jsou například: Symbian OS, Windows Mobile, Windows Phone, iOS, Android, PalmOS.
Co umí chytré telefony: práce s internetovým prohlížečem, práce v kancelářském balíku, práce s emailovým klientem, práce se soubory, přehrávač hudby a videa, podpora paměťových karet, synchronizace s počítačem, velmi často prostřednictvím internetu, GPS čip.
Mezi nevýhody patří slabé zabezpečení a malá výdrž baterie.
Čtečka paměťových karet
zařízení, které čte paměťové karty, dnešní čtečky většinou spojují více slotů pro paměťové karty, označují se podle počtu např. 6v1 (6 in one čti six in van).
|0 | A | B | C D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W X | Y | Z |||
Digitální fotoaparát
je fotoaparát, zaznamenávající obraz v digitální formě, soubor na paměťové kartě. Tento obraz může být zobrazen displeji fotoaparátu nebo prohlížen v PC. Základní funkcí digitálního fotoaparátu je snímání statických obrazů do podoby tzv. digitální fotografie a umožnit tak jejich další zpracování, např. pomocí běžného počítače. Dnešní fotoaparáty umožňují nahrávání videa ve Full HD, fotit makro, používat ZOOM, používat různé režimy sníh, voda, portrét, upravovat fotografie přímo ve fotoaparátu. Dále se umí připojit pomocí WIFI a odeslat fotografii, ....

PRINCIP: Jádrem přístroje je světlocitlivá plocha snímače na bázi technologie CCD nebo CMOS. Na plochu senzoru je promítán obraz přes systém optických čoček v objektivu. Světelná energie, která přichází ze snímaného prostoru (scény), je v jednotlivých pixelech (obrazových bodech) převáděna na elektrický signál a uložena v podobě vázaného náboje. Vzniklý datový proud je pak pomocí mikroprocesoru různě upravován a převeden do některého grafického formátu používaného pro záznam obrazových dat, např. raw, JPEG nebo TIFF. Výsledný datový soubor je uložen zpravidla na paměťové médium v podobě paměťové karty nebo vestavěné paměti.
DPI
DPI je zkratkou anglického výrazu [dots per inch čti dots per inč], v překladu body a palec, a používá se jako základní parametr určující kvalitu tiskáren a skenerů. Jak říká sám název, jde o počet tiskových bodů na vzdálenost jednoho palce (délková míra). V současnosti je nejběžnějším rozlišením u tiskáren 600dpi, u starších typů 300dpi. Vyjímkou dnes však nejsou ani tiskárny zvládající rozlišení 1200dpi. Pokud výrobce udává rozlišení vyšší, tak v současné době jde zpravidla o rozlišení docílené speciálním softwarovým vybavením. U skenerů je situace podobná, běžné rozlišením je 1200dpi, u starších typů 600dpi. Nejlepší zvládající rozlišení 2400dpi.
Drag and drop  [drag and drop čti drag end drop] Táhni a pusť. Jedná se o způsob přesouvání objektů. Např. chci pět souborů vyhodit do koše, označím je chytnu (najdu na ně a stisku levé tlačítko myši a držím jej stisknuté), najedu nad koš a pustím levé tlačítko. Potvrdím vyhození do koše. A je to. Stejně mohu přesouvat objekty po ploše.
|0 | A | B | C D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W X | Y | Z |||


|0 | A | B | C D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W X | Y | Z |||
Fotoaparát
je zařízení sloužící k pořizování a zaznamenání fotografií. Každý fotoaparát je v principu světlotěsně uzavřená komora s malým otvorem (nebo nějakou složitější optickou soustavou – objektivem), jímž dovnitř vstupuje světlo, a nějakým druhem světlocitlivé záznamové vrstvy na druhé straně, na níž dopadající světlo kreslí obraz.
|0 | A | B | C D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W X | Y | Z |||
GIF
formát souboru. GIF také používá kompresi, ale neztrátovou, takže jsou GIF soubory větší než JPG, ale zato jsou přesné (zachovávají barvy a kontury). Může se v něm vyskytovat maximálně 256 barev. Jedna z barev se může označit jako průhledná (tu prohlížeč potom nezobrazí), gify též podporují animace. Na Internetu záleží na každém bitu, a proto čím jsou obrázkové soubory menší, tím lépe. Kvůli omezenému množství barev není vhodný pro fotografie. Na rozdíl mezi Gif a Jpg a png se můžete podívat zde: gif, jpg, png
Gif Animator
Microsoft GIF Animator slouží k vytváření, úpravě a optimalizaci animovaných GIFů. Nyní můžete jednoduše rozhýbat vaše GIFy
GIMP neboli GNU Image Manipulation Program („GNU program pro úpravy grafiky“) je svobodná multiplatformní aplikace pro úpravu a vytváření rastrové grafiky. Používá se zejména pro úpravy fotografií, tvorbu webové grafiky a podobné účely. Kromě široké škály rastrových nástrojů obsahuje i některé vektorové funkce, které jsou užitečnou pomůckou při práci s rastrovou grafikou (cesty, písma atd.). GIMP je dnes oficiální součástí projektu GNU. GIMP je dostupný zdarma včetně zdrojových kódů pod licencí GPL.
GNU
Zkratka GPL. Volně šiřitelný software, konkrétně freeware. Tento soubor licenčních podmínek byl vytvořen neziskovou organizací Free Software Foundation. Programy šířené pod tímto konceptem musejí být šířeny spolu se zdrojovým kódem. Uživatelé mohou bezplatně používat program, provádět úpravy tohoto programu i využívat zdrojový kód pro tvorbu vlastních aplikací, avšak pod podmínkou, že zůstane k dispozici informace o tvůrcích původní verze a dále informace o provedených změnách a jejich autorovi, přičemž pozměněný nebo nově vytvořený program musí být opět šířen pod stejnou licencí. Postupem času k této původní licenci přibyla ještě upravená verze označovaná jako Lesser GNU Public License. Tyto dvě licence jsou nejčastěji používanými licenčními podmínkami pro software šířený včetně zdrojového kódu (Open Source).
Grafická karta
Grafická karta nebo také videoadaptér je součástí počítače jejímž úkolem je vytvářet grafický výstup na monitoru, grafické výpočty atd. Připojena je většinou přes PCI-Express slot. Grafická karta může být i integrovaná na základní desce počítače nebo součástí procesoru. Pokud je grafická karta integrovaná, lze ji vypnout a nahradit grafickou kartou dedikovanou, osazením do příslušného slotu na základní desce.
Každá grafická karta obsahuje "grafický procesor", což je výpočetní jádro grafické karty. Obsahuje také řadič paměti a svou vlastní RAM Zpracovává 3D geometrii na 2D obraz, zobrazitelný na zobrazovacím zařízení.
Grafická karta může obsahovat různé výstupy a vstupy. My už známe VGA, DVI, mezi další patří S-VIDEO, HDMI, Compozite Video, ...
|0 | A | B | C D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W X | Y | Z |||
HTM, HTML
formát souboru obsahující webovou srtánku. Soubor je editovatelný  v jakémkoliv grafickém editoru. Např. v poznámkovém bloku. Při poklepání na tento soubor se otevře prohlížeč internetu (asociovaný s touto koncovkou).
Http
komunikační protokol pro internetovou komunikaci, v našem případě prohlížení WWW stránek
|0 | A | B |C D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W X | Y | Z |||
ICO
přípona pro ikony
Inteligentní nůžky

Inteligentní nůžky jsou velmi zajímavým nástrojem – spojují některé vlastnosti lasa, cest a řadu svých jedinečných vlastností. Nůžky jsou užitečné, pokud chcete vybrat oblast ohraničenou ostrým přechodem barev. Nůžky se používají tak, že klikáním na hranice oblasti, kterou se snažíte vybrat, vytváříte řadu kontrolních bodů neboli uzlů. Nástroj tyto body spojuje hranicí, která sleduje kontrastní hranice barev nalezené v dané oblasti. Pokud máte trochu štěstí, odpovídá takto nalezení hranice hranicím oblasti, kterou se snažíte vybrat.

Při každém kliknutí levým tlačítkem myši se vytvoří nový kontrolní bod spojený s předchozím křivkou, která se snaží sledovat hrany v obrázku. Chcete-li výběr ukončit, klikněte na první kontrolní bod (kurzor se změní, pokud jste na správném místě). Křivku můžete upravit tažením kontrolních bodů nebo vytvářením nových. Když jste s tvarem křivky spokojeni, klikněte kamkoliv dovnitř, křivka se tak změní na klasický výběr.

Invertovat
převrátit, obrátit, zvrátit. Invertovat výběr = vyměnit výběr (to co bylo označené nebude a naopak to, co nebylo označené bude označené). Invertovat barvy = otočit barvy za opačné (negativ)
|0 | A | B | C D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W X | Y | Z |||
JPG
(čti džeipeg, ale užívá se též počeštěné výslovnosti jépeg ) formát grafického souboru s vnitřní kompresí. Používá metodu ztrátové komprese používané pro ukládání počítačových obrázků ve fotorealistické kvalitě. Formát souboru, který tuto kompresi používá, se také běžně nazývá JPEG. Nejrozšířenější příponou tohoto formátu je .jpg, .jpeg, .jfif, .jpe, nebo tato jména psána velkými písmeny.
|0 | A | B | C D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W X | Y | Z |||
Klonování objektů
je kopírování objektů, zkopíruje zdrojovou oblast do jiné části obrázku
Koláž
Pojem „koláž“ se přenesl do dalších oborů, v nichž se užívá sestřihu a spojení různých částí do nového celku.
Komerční software
je takový software, který je šířen za úplatu. To znamená, že pokud produkt chcete používat, musíte za to tvůrci zaplatit. Takový software je obvykle možné používat jen dle ppodmínek  jeho licence. Tyto podmínky bývají k přečtení před instalací produktu.
Kompaktní fotoaparát
zvaný „kompakt“ je typ fotoaparátu, který je svými rozměry skutečně kompaktní (malé rozměry, snadno uložitelný). V dnešní době jsou vyráběny téměř jen digitální fotoaparáty, z nichž kompaktní jsou nejvíce masově rozšířené. Jejich základními rysy jsou tedy malé (kapesní) rozměry, jednoduché použití a nevýměnné části (objektivy, blesky a akupacky).

kompaktů se nevyskytují zrcadla. Digitální kompakty hledáček postrádají a v reálném čase zobrazují výslednou fotografii na displeji.

Fotoaparát je většinou napájen li-ion baterií, nebo AA bateriemi. Většinou má elektronicky ovládaný optický zoom (od 3× až 5×), tzv. ultrazoomy mají zoom až 25×. Vybaven je LCD displejem, který zobrazuje právě snímanou scénu a nebo umožňuje zobrazovat nasnímané fotografie z paměti. O snímání se stará CCD čip. Snímky jsou uloženy v interní flash paměti, nebo častěji na paměťové kartě (SD, xD, ...). Vše je ovládáno elektronicky, uživatel mačká tlačítka.

Kompatibilní
vlastnost různých zařízení nebo programů pracovat dohromady nebo na společném souboru. Kompatibilní jsou dvě zařízení, které lze ve větší nebo menší míře zaměnit, protože mají stejná rozhraní, protokoly, instrukční kódy a podobně.Kompatibilní jsou dva programy nebo aplikace, které fungují na obou počítačích nebo operačních systémech.
Kompozice Kompozice nebo pravidla kompozice je souhrn pravidel a doporučení pro uspořádání prvků na fotografii. Pravidla obsahují různá doporučení, jako například soustředit hlavní motiv na střed, nebo do některé z třetin nebo na zlatý řez. Dalším důležitým faktorem je vyvarování se zmatečných nebo rušivých prvků.
Kompoziční techniky:
 Pravidlo zlatého řezu
 Pravidlo třetin
 Pravidlo lichého počtu
 Pohybová neostrost
 Hloubka ostrosti
 Plány
 Vyjádření prostoru
 Pohled shora dolů
 Pohled zdola nahoru
 Výřez

Komprese
komprese dat znamená zmenšování datové velikosti u souborů 
  • bezeztrátová komprese – komprese dat, při které nedochází ke ztrátě informace, např archivy, obrázkový formát GIF, ....
  • ztrátová komprese – komprese informací (obvykle v multimediálních souborech), při níž dochází ke ztrátě částí informací např. formáty MP3, MPG, JPG
  • komprese jpg
    JPEG byl navržen tak, aby se ztrácely pouze informace, které jsou lidským okem přehlédnutelné. Malé změny barev není snadné lidským okem rozeznat tak, jako třeba změny v jejich intenzitě. Proto se také ztrátová komprese metody JPEG chová mnohem šetrněji k šedé složce obrazu, než k barvám. JPEG se hodí především na fotografie, a proto se také jeho hardwarová implementace velice často používá u digitálních fotoaparátů. Pokud si vezmete složitější obrazový objekt, pak zanedbáním některých nepodstatných detailů celkový dojem neovlivníte. Problém však vyvstává v rozhodnutí, které části obrázku jsou nepodstatné. Ztrátové komprese se liší také v tom, jaké informace se rozhodnete omezovat. Mohou to být informace o barvách, geometrických tvarech na obrázku apod. Právě na omezení barevné informace je založena celá metoda JPEG.
Komprimace
viz komprese
Kopírování
přenášení dat na nové místo na nějakém paměťovém médiu přičemž data na původním zůstanou zachována, vytvářím kopii (data existují 2x)
Kurzor
Kurzor (ukazatel ) ukazuje, kde se na obrazovce nacházíme. Tento ukazatel může mít několik podob v závislosti na tom, co provádíme za činnost, nebo co dělá počítač. Základní kurzor - počítač je přípraven k práci
Mezi další
kurzory patří Kurzor nad odkazem v Internet Exploreru Kurzor, který se objeví nad objektem, kam se dá zapisovat (textové pole) Kurzor, který se objeví při zvětšování nebo zmenšování objektu
|0 | A | B | C D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W X | Y | Z |||
Laso
používá pro vybrání oblasti v obrazku. Geometrický tvar oblasti se definuje tažením myši nebo klikáním.
Licence
pomocí licence autor umožňuje uživatelům používat jeho autorské dílo, určitým způsobem a za určitých okolností. Licence u softwaru je k přečtení před instalací programu. Je potřeba ji přečíst a dodržovat. Pokud dojde k porušení licence, má autor právo na náhradu škody. Licence dělíme do určitých typů Freeware, Shareware, Demo, GNU/GPL, komerční software.
|0 | A | B | C D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W X | Y | Z |||
Malování
Malování (též Paint, MS Paint, dříve Paintbrush) je velmi jednoduchý grafický editor pracující s rastrovou grafikou, dodávaný téměř se všemi verzemi operačního systému Microsoft Windows. Program umí pracovat (tedy je otevřít i uložit) s bitmapami (24bitové, 256barevné, 16barevné a monochromatické, všechny s koncovkou souboru .bmp), JPEG, GIF (bez animací nebo průhlednosti, přestože verze z Windows 98 a Windows 95 tyto technologie začaly později podporovat), PNG (bez průhlednosti) a TIFF (bez podpory vícero stránek).
Magická hůlka

označí oblast, která má společnou barvu, odstín, sytost, průhlednost atp. Používá se např. při nahrazování barev v určitých částech obrázku.

Hodnotou tolerance nastavíte mez, která určí zda bude oblast zahrnuta do výběru nebo již nikoliv

MegaBajt
násobek jednotky informace BYTE (BYTE čti bajt jednotka B), označuje se KB a obsahující 1024*1024 bajtů
Mobilní telefon
viz chytrý telefon
Myš
Je vstupní polohovací zařízení sloužící k ovládání počítače podobně jako klávesnice, avšak jednodušším a příjemnějším způsobem. Na obrazovce myš zastupuje kurzor myši. Dnes známe: optickou myš, bezdrátovou myš, herní myš, touchpad, trackball, dotykovou obrazovku....
 
|0 | A | B | C D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W X | Y | Z |||
Naklonění
Nástroj Naklonit slouží pro naklápění obrázku. Naklápění je známé spíše jako deformace smykem. Tažením lev. tlač. myši doleva, doprava je naklápění vodorovné, tažením dolů, nahoru je naklápění svislé.
Nekoprinovaný
BMP je rastrový nekoprimovaný obrázek, tzn že celý rasrt (mřížka) je uložen bit po bitu. Některé obrázky používají kompresi (zmenšení pomocí ztráty nedůležitých informací - okem nepostřehnutelných) např. JPG, GIF.
|0 | A | B | C D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W X | Y | Z |||
Otočení
nám umožňuje otočit obrázek, výběr či vrstvu. Tažením levým tlačítkem myši otáčíme výběr volně, s klávesou CTRL otáčíme po krocích 15 stupňů.
|0 | A | B | C D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W X | Y | Z |||
Palec
měrná jednotka v anglicky mluvících zemích, předod na milimetry je 1" = 25,4 milimetrů.
Tato jednotka se používá na stanovení rozměrů monitorů (úhlopříčka) 17", nebo velikosti pevných disku 3,5".
Paměťová karta
Výměnné paměťové médium, používané v mobilních elektronických zařízením na ukládání dat. Ukládání probíhá elektronicky, nemá točivé součástky, proto má nízkou spotřebu. Pokud chceme přečíst paměťové karty v PC, potřebujeme čtečku paměťových karet.
Typy paměťových karet jsou SD (Secure Digital), MMC (Multimedia Card), CF (Compact flash), XD (XD Picture Card) a díky rozšíření výrobků Sony také Sony MS (Memory Stick). Nejpopulárnější paměťová karta je SD.
Mnohé karty dodávají výrobci v modifikacích s malými rozměry.
Třída Zápis
MB/s
Čtení
MB/s
;
Class 2 4 2
Class 4 10 4
Class 6 18 8
Class 10 25 10


 
PDN Přípona programu Paint.NET - nekomprimuje obsah, zachovává vrstvy, filtry a jiná nastavení, která jdou i po uložení a opětovném otevření měnit a upravovat, bez ztráty informací nebo kvality.
Perspektiva Perspektiva je optický jev, jenž způsobuje to, že se vzdálené objekty jeví zdánlivě menší než objekty blízké. Jev způsobuje také to, že u stejných objektů postavených za sebou do jedné řady se objekty vzdálenější od pozorovatele jeví blíže u sebe (perspektiva tedy způsobuje optické zkracování linií). Perspektiva také způsobuje jiný jev, totiž to, že dvě či více rovnoběžných linií (např. koleje) se směrem k horizontu opticky zužují. Bod, kde se obě rovnoběžné linie setkávají, se nazývá úběžník. Jedná se však pouze o myšlené čáry a myšlené body, které v reálném světě fakticky neexistují. Perspektivní zobrazení je běžně užíváno také v deskriptivní geometrii, v technickém kreslení a dalších oborech lidské činnosti.
PhotoFiltre
Photofiltre je grafický editor použitelný zdarma pro nekomerční a výukové účely. PhotoFiltre je kompletní editovací program pro fotografie. Jeho hlavní výhodou je cenová dostupnost a obrovská spousta funkcí a možností, které budete jen těžko hledat u některých jiných programů
PhotoScape
Prohlížeč a editor fotografií

Volně šiřitelná aplikace Photoscape je prohlížeč a editor fotografií s užitečnými funkcemi a nástroji:
Prohlížení fotografií na lokálním disku, prohlížení fotografií z vybraných adresářů ve formě slideshow.
Editace fotografií: změna velikosti, úpravy jasu i barev, vyvážení bílé, různé filtry, odstranění efektu červených očí, tvorba mozaiky, vkládání textu a další.
Možnost editace fotografií v dávkách
Nástroje pro tvorbu animovaných obrázků ve formátu GIF
Nástroj pro konverzi RAW do JPG
Podpora tisku portrétů a průkazových fotografií
PNG
formát souboru s grafickým obsahem. (Portable Network Graphics – anglicky přenosná síťová grafika; oficiální výslovnost zkratky je „ping“) je grafický formát určený pro bezeztrátovou kompresi rastrové grafiky. Byl vyvinut jako zdokonalení a náhrada formátu GIF. PNG má 24 bitovou barevnou hloubku, nemá tedy jako GIF omezení na maximální počet 256 barev.. PNG tedy do jisté míry nahrazuje GIF, nabízí více barev a lepší kompresi, umí také průhlednost. Neumí však animace.
Pixel
nejmenší jednotka v digitální rastrové (bitmapové) grafiky. Představme si jej jako jeden obrazový bod na monitoru, resp. jeden bod obrázku zadaný svou barvou.
Body na obrazovce tvoří čtvercovou síť a každý pixel je dán souřadnicemi. U barevných obrazovek se každý pixel skládá ze tří svítících obrazců odpovídajících základním barvám - červené, modré a zelené. Pixely také slouží pro určování rozlišení monitorů skenerů, tiskáren, webkamer, fotoaparátů, ....
Pokročilý grafický editor
Editor, ketrý umí pracovat s vrstvami, vybírat obkekty s obrazu enbo fotografie a obsahuje další grafické nástroje.
Prolínání vrstev V pokročilých bitmapových editorech se pro složitější úpravy využívá vrstev. Už samotný název napovídá, že obrázky se budou vrstvit (skládat) na sebe, podobně jako si oblékáte tričko, mikinu a bundu. Vrstvy se mohou navzájem ovlivňovat, přidávat, mazat, duplikovat a správných nastavením prolnutí vrstev získáme finální obraz.

Průhlednost Průhlednost pixelu znamená, že pokud bitmapový obrázek s definovanou průhledností překrývá jiný obrázek, původní obrázek na pozadí bude zobrazen v daném bodě pixelu s intenzitou danou průhledností pixelu obrázku na popředí.
Průhledný výběr
Při práci s vybranou oblastí v Malování máme možnost nastavit průhlednost pozadí výběru (spodní obrázek).
Překlopení
Pokud chceme obrázek vodorovně či svisle převrátit tak použijeme nástroj Překlopení. Typ převrácení je vodorovně nebo svisle.
Přípona
(file name extension čti fail neim ikstenšn) je část názvu souboru,  oddělená tečkou . od názvu souboru. Přípona názvu souboru má většinou délku 1 až 4 znaky. Její význam je v určení typu a obsahu souboru tzn. formát souboru.
|0 | A | B | C D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W X | Y | Z |||
Registrace
Uživatel registraci provede většinou přes internet nebo vyplněním registrační karty. Poskytne při té příležitosti některé své kontaktní údaje, které umožní, aby dostával informace související s určitým produktem nebo nabídkou firmy. Registrace je též nutná pro doložení legálního vlastnictví licence, pokud chce uživatel čerpat služby bezplatné technické podpory. U některých produktů registrace zajišťuje také dodávky aktualizací.
RGB
Když použijeme červené, zelené a modré světlo (Red, Green a Blue – někdy označované zkratkou RGB). Kombinací všech tří RGB barev vznikne bílá barva. Barevná televize, počítačový monitor, scanner a jevištní osvětlovací technika pracuje tímto způsobem. Složením (kombinací) dvou základních barev vzniknou odvozené (sekundární) barvy:
každá barva je vyjádřena jako trojkombinace tří základních barev - červené (Red), zelené (Green) a modré (Blue). Zastoupení každé barvy můžeme vyjádřit číslem 0 až 255, což je 8 bitů, barvy jsou tři, tedy celkem potřebujeme 24 bitů pro vyjádření libovolné ze 16 miliónů možných barev.
Rozlišení
udává kolik bodů (též se můžete setkat s termínem "pixelů") je monitor schopen zobrazit na šířku a kolik na výšku. Pro normální práci je minimem rozlišení 800x600 pixelů (800 na šířku a 600 na výšku), které je optimální při použití patnácti palcového monitoru. Pomalu ale jistě se stává standardem rozlišení 1024x768, běžný monitor by pak měl ještě zvládnout rozlišení 1280x1024. Vyšší rozlišení je nutné pouze pro náročnější nasazení, například v grafických studiích nebo předtiskové úpravě.
|0 | A | B | CD | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W X | Y | Z |||
SD

(Secure Digital čti sekjur didžitl zkratka SD) je paměťová karta používaná v přenosných zařízeních jako jsou digitálních fotoaparátů, přenosných počítačů a mobilních telefonů.

Jako médium je použita flash paměť. SD karty byly vytvořeny na základě formátu MultiMediaCard (MMC), ale oproti tomuto staršímu formátu jsou silnější. Protože se vše zmenšuje i zde existuje alternativa v podobě micro SD.


setup.exe
instalační program, setup.exe nainstaluje programové části, knihovny a další soubory do počítače. Instalační program také většinou provádí zápis do registru operačního systému.
Skener
vstupní zařízení, které převádí (digitalizuje) obrazovou předlohu, tento převod probíhá po řádcích, kdy předloha je osvětlována žářivkami a odražené světlo je vedené ke zpracování do převodníku.. Senzory převodníku přijímají obrazovou informáci, která je do PC posílaná ve formě digitálního signálu. 
Složka
(také Adresář) je v informatice organizační jednotka v souborovém systému na datovém médiu. Adresář sdružuje na disku dokumenty (soubory) a další složky (podadresáře) a slouží k tomu, aby si je uživatel mohl uspořádat. Adresáře tvoří na disku stromovou strukturu. 
Software
[angl. měkké zboží, čti softvér] označuje vlastní informace a instrukce vkládané do počítače nebo uložené v pamětech. Jsou to všechny programy, data či kódy s nimiž počítač pracuje BIOSem počínaje a WORDem konče.
Je to tedy vlastně předpis určující, co má počítač s vloženými daty dělat, jaké aritmetické a logické operace má s nimi provádět, aby byla vyřešena daná úloha a získány potřebné informace. Software můžeme rozdělit  na opearční systémy a programy.
V souvislosti se softwarem jsou licence. Pravidla za jakých můžeme software použítat.
Soubor
Soubor je nositelem informace,
Obsahem souboru mohou být různá data. Mnoho souborů reprezentuje jediný objekt a obsahuje jenom jeden druh dat (například textový dokument, počítačový program, obrázek, zvukový záznam), ale existují i soubory složené (archivní soubory, knihovny, ISO obrazy disků), které obsahují množství dílčích objektů a souborů; také kancelářské dokumenty mohou obsahovat vložené objekty (např. obrázky a tabulky), u multimediálních i jiných souborů mluvíme o kontejnerech, které mají vlastní formát a mohou obsahovat několik objektů (obraz, zvuk, titulky) různých formátů, přičemž formát jednotlivých složek není příliš závislý na formátu kontejneru. Podle toho, jak má být obsah souboru interpretován lze soubory rozdělit na textové a binární.
SWF
Přípona .swf je zkratkou Shockwave Flash. Jedná se o grafický vektorový formát, který se nejčastěji používá v grafických banerech, v jednoduchých animacích a v online hrách
|0 | A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W X | Y | Z |||
Tablet
je polohovací zařízení skládající se z pevné podložky s aktivní, zpravidla obdélníkovou plochou a z pohyblivého snímacího zařízení v podobě bezdrátového pera. Tablet umožňuje ovládat počítač podobným způsobem jako počítačová myš (ovládání kurzoru), používá se ke kreslení volnou rukou, je přesnější a přirozenější než myš. Tablety jsou citlivé i na tlak a je možné měnit tloušťku a charakter čáry v závislosti na tlaku na hrot pera. Rozměry tabletů se udávají ve velikostech papíru A4, A5, A6. 
Tablet PC
je označení pro přenosný počítač ve tvaru desky s integrovanou dotykovou obrazovkou, která se používá na ovládání. Místo fyzické klávesnice se často používá virtuální klávesnice na obrazovce nebo psaní pomocí stylusu. Tablet je plnohodnotný počítač, má procesor, datové uložiště, paměť RAM, webkameru, čtečku karet, klávesnici, WIFI, BT, operační systém a to vše je uloženo v desce vysoké 1 až 2 cm. Výdrž tabletu na jedno nabití se 8 až 12 hodin, což přeračuje 2x až 3x výdrž notebooků. Tablety dnes vyrábí spousta firem mezi nejznámějí patří iPad Apple, Samsung Galaxy Tab.
Táhni a pust
metoda přesunu nebo kopírování dat (drag and drop čti drag and drop), označená data přesunu na jiné místo. 
TIFF TIFF je formát pro ukládání fotografií a vychází ze zkratky Tagged Image File Format. TIFF je tzv. kontejnerový formát neboli formát, který dokáže nést různá obrazová data komprimovaná různými kodeky. Kontejner je potom jen standardní přenašeč opatřený všemi důležitými visačkami (tagy), které vnitřní formát správně identifikují a popisují. Díky tomu je TIFF velmi flexibilní formát, který dokáže kombinovat různé obrázky uvnitř jednoho souboru, dokáže používat různé barevné hloubky, různé způsoby komprese atd.
Tiskárna
Tiskárna je výstupní zařízení, které slouží k převodu dat uložených v elektronické podobě na papír nebo fotopapír, kompaktní disk apod. Tiskárnu připojujeme k počítači kabelem USB, LPT, LAN, ale může fungovat i samostatně přes WIFI nebo Bluetooth nebo může být součástí multifunkčních zařízení společně se skenerem. 
Transformace
Mezi transformační nástroje patří sedm nástrojů sloužící ke změně tvaru, velikosti či polohy obrázku, výběru, vrstvy či cesty. Každý z transformačních nástrojů má dialog s volbami a informační dialog pro zadání parametrů.
typ souboru

|0 | A | B | C D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W X | Y | Z |||


|0 | A | B | C D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W X | Y | Z |||
Volný výběr

Vrstvy
Vrstva v pojetí grafiky je průhledná folie s částmi obrazu. V grafice jsou vrstvy využívány ke složení 2 a více vrstev (průhledných folií s určitým motivem) dohromady jejich překrytím k výslednému sloučenému obrazu či doplnění vlastního obrázku.
Výběr
označení části obrázků nebo fotografií. Pro výber můžeme použít různé nástroje podle charakteru výběru a podle obrazových vlastností.
Obdélníkový, Eliptický, Laso, Magická hůlka, Inteligentní nůžky, Podle dle barvy, Výběr  popředí, Cesty
Výběr podle barvy
Nástroj Výběr podle barvy je určen k výběru oblastí obrázku na základě podobnosti barev. Podobá se nástroji Přibližný výběr (kouzelná hůlka). Hlavním rozdílem je to, že kouzelná hůlka vybírá spojité oblasti, zatímco Výběr podle barvy vybírá všechny pixely s dostatečně podobnou barvou bez ohledu na jejich umístění
Výběr popředí Výběr oblasti obsahující určitý motiv v obrázku, za pomoci nástrojů "Volný výběr" a "Kreslících nástrojů" pro výběr popředí a pozadí.
Nástroj využívá několik kroků editace. V prvním kroku je přednastaven nástroj Volný výběr , kterým se vybírá přibližná část obrázku se kterým chceme dále pracovat. V dalším kroku jsou použity metody kreslícího nástroje Štětec , kterým v druhém kroku vybereme barvy, které chceme použít ve výběru. V třetím kroku pak odmazáváme chyby vzniklé předchozím krokem za použití nástrojů "Označit popředí" nebo "Označit pozadí". Entrem potvrdíme zpracovaný výběr.
|0 | A | B | C D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W X | Y | Z |||


|0 | A | B | C D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W X | Y| Z |||
XCF
XCF je grafický rastrový formát – nativní souborový formát grafického editoru GIMP. Podporuje ukládání všech obrazových informací, se kterými GIMP pracuje - včetně vrstev, kanálů, výběrů, cest a vodítek. Nepodporuje však ukládání historie změn.
|0 | A | B | C D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W X | Y | Z ||| | 
Zoner Gif Animator
Zoner GIF Animátor 5 je nástroj pro tvorbu obrázků v animovaném formátu GIF. Pomáhá při tvorbě "trikových banerů", představujících simulované ovládací prvky Windows (dialogy, okna zpráv, tlačítka apod.). Poskytuje funkce pro obnovení původních stavů animace. Umožňuje volit nastavení pozadí animace. Generátor textur v ZGA nabízí výběr ze stovek typů podkladových textur. Lze nastavit barvu pozadí animace pro průhledné obrázky.
ZOOM
Optický zoom. Objektiv, jehož ohnisková vzdálenost není pevná, ale je možno ji v určitém rozmezí měnit, se nazývá Zoom. Na fotoaparátu najdeme číslo 1x,2x, ...10x, toto číslo určuje přiblížení fotografovaného objektu.

Digitální zoom. Princip Chybějící body "roztaženého" výřezu obrázku jsou dopočítávány a vlastně tedy umelým způsobem vyráběny. Přestože digitální zoom žádnou další obrazovou informaci nepřináší a jakýmsi roztažením snímku a dopočítáním chybějících bodů tedy vlastně zhoršuje kvalitu výsledného obrazu, má svoje uplatnění zejména tam, kde fotograf uz předem ví, že nebude využívat plných rozměrů obrázku, ale bude jej naopak zmenšovat.

Zrcadlovka
je fotoaparát, kde k zobrazení scény v hledáčku obraz prochází stejnou optikou, kterou se fotí tzn. zrcadly (na rozdíl od aparátů, které mají pro hledáček zvláštní průzor, eventuálně scénu zobrazují elektronicky). Tyto typy fotoaparátů jsou určeny pro pokročilejší fotografy a zpravidla mají větší rozměry.